Overslaan en naar de inhoud gaan

BelOrta opent nieuw ‘Kersencenter’ in oude gebouwen ban BFV

door Jozef Croughs
datum17/05/2025
geenreactie

Tot vorig seizoen werden de sorteeractiviteiten van BelOrta verdeeld over locaties in Borgloon en Sint-Truiden. Nu kiest het bedrijf ervoor om al deze activiteiten te centraliseren in Sint-Truiden.

“Door alle activiteiten samen te brengen in één centrum, verbeteren we de logistiek én beperken we het aantal transporten”, aldus Kris Jans, algemeen directeur van BelOrta site Borgloon. “Volle paletten kunnen nu rechtstreeks klaargemaakt worden voor afname en kopers kunnen op één plaats terecht voor hun bestellingen.” Dat moet niet alleen tijd en kosten besparen, maar ook de ecologische voetafdruk verkleinen.

Innovatieve technologie

Het nieuwe centrum is uitgerust met moderne technologieën zoals hydrokoeling. Daarbij worden versgeplukte kersen onmiddellijk afgekoeld met ijskoud water. “Dat verlaagt de temperatuur van de vruchten razendsnel, wat hun kwetsbaarheid vermindert en de houdbaarheid met tot wel tien dagen verlengt”, klinkt het. Dankzij die techniek wordt ook export naar nieuwe markten eenvoudiger.

Telers uit de regio kunnen hun kersen ook nog altijd laten hydrokoelen in Borgloon voor ze naar het sorteercentrum in Sint-Truiden worden gebracht. “Het sorteren en koelen van de kersen komt in het hart van de kersenstreek terecht. Voor de regio ten oosten van Rijkel zijn kersen 12 procent van het aanbod, ten westen is dat de overige 82 procent. Sint-Truiden, Gingelom, Jeuk, en richting Zoutleeuw: dat is het belangrijkste teeltgebied voor kersen.”

Voor het komende seizoen verwachten de Haspengouwse telers tussen de 4 en 4,5 miljoen kilo aan kersen. In het Kersencentrum zal er daarvan 2,5 miljoen kilo passeren. BelOrta gaat het sorteerproces van kersen centraliseren in Sint-Truiden. 

Ook de verpakking krijgt een upgrade: een dozenopzetmachine zorgt voor het automatisch opzetten van verpakkingen, wat het proces versnelt en standaardiseert. BelOrta spreekt van een grote stap vooruit. “Dankzij deze centralisatie kunnen we niet alleen efficiënter werken, maar ook de kwaliteit van onze kersen beter garanderen. Het hele proces van teler tot klant verloopt hierdoor vlotter.”

BelOrta heeft een duidelijk plan om de komende jaren de gebouwen efficiënter in te zetten. Onze redactie ontving geluiden over een eventuele verhuur van voormalige kantoren aan instanties. “Alle mogelijke pistes worden in overweging genomen”, horen we.

Stad / Gemeente