Overslaan en naar de inhoud gaan

Stad, NMBS en Infrabel gaan samenwerking aan voor ondertunneling station

door Jozef Croughs
datum29/01/2020
geenreactie

De stad Sint-Truiden en vervoersmaatschappijen NMBS en Infrabel gaan samenwerken voor de realisatie van een tunnel tussen het centrum en het nieuwe stadsdeel aan de achterzijde van het station. De samenwerkingsovereenkomst werd op maandag 27 januari 2020 goedgekeurd door de gemeenteraad. Hierin staat dat het lokaal bestuur en de vervoersmaatschappijen ieder de helft van de financiering voor hun rekening nemen. Vorig jaar zegde de Vlaamse regering in die zin ook al een bedrag van 60.000 euro toe voor een haalbaarheidsstudie. 

“De onderdoorgang is belangrijk voor een veilige verplaatsing tussen de beide zones. Dat is cruciaal met het oog op de school en de bijkomende woonontwikkeling. Bovendien zal ook het comfort van de spoorreizigers er hierdoor op vooruitgaan. De tunnel vormt zo een onmisbare schakel voor de volledige herwaardering van onze stationsomgeving,” zegt  burgemeester Veerle Heeren. Sint-Truiden heeft al stevig geïnvesteerd in de opwaardering van haar stationskwartier zoals de herinrichting van de aangrenzende Stationsstraat en Gazometerstraat en de realisatie van de Gazo.

Masterplan

De basis hiervoor ligt in het masterplan 1.0. “Het was mijn voorganger in 2001, Filip Moers (SP.a) die in een BPA het startschot heeft gegeven om dit nieuw stadsdeel in handen van projectontwikkelaars te geven. In totaliteit was een theoretische mogelijkheid tot +/- een 900 woningen. Door bijkomende voorwaarden op te leggen probeer ik er minstens één derde van af te krijgen, en laat de projectontwikkelaars meebetalen voor de mobiliteitsaanpassingen. Bedoeling is om de voorziene en potentiële functies verder tot ontwikkeling te laten komen en de stationsbuurt vanuit een brede visie om te vormen tot een nieuw, aantrekkelijk stadsdeel. Hiervoor zullen we onderzoeken hoe via een tunnel de voorkant met de achterzijde van het station kan verbonden worden,” zegt schepen van stadsontwikkeling Jelle Engelbosch.

600 woningen

Voor de concrete uitwerking van de plannen gaat de stad constructief samenwerken met verschillende partners waaronder de private projectontwikkelaars Gilen uit Snt-Truiden en De Kavel uit Aarschot en de campus Hasp-O Centrum. Projectontwikkelaar Gilen plant 350 betaalbare huur-en koopwoningen met ondergrondse garages. De bouwplannen bij Projectontwikkelaar De Kavel worden opgedeeld in fases.” In de eerste fase gaat het om een 60-tal woningen. In de volgende fases zal dat oplopen tot 200 à 250 woonidentiteiten. De bouwplannen zijn ingediend maar er moeten nog en aantal opmerkingen worden aangepast. Ook de sanering van de gronden. De industriële vervuiling met zwaar metalen beperkt zich tot de bovenste laag van 70cm,” zegt Jaak Coenen (De Kavel).    

“De nieuwe schoolcampus Hasp-O Centrum (Het voormalig KCST en Technicum) is goed voor 1200 leerlingen voor de tweede en derde graad. In de lokalen -1 niveau worden de technische werkplaatsen ondergebracht. Op het gelijkvloers en verdiepingen worden de tweede -en derde graad ondergebracht als ook de directie burelen besluit,” directeur Eddy Roosen.

 

 

Stad / Gemeente

Reageer op dit bericht

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.