Overslaan en naar de inhoud gaan

Niet langer onbeperkt gratis ondergronds parkeren in Sint-Truiden: “Eerste uur blijft wel gratis”

door Jozef Croughs
datum30/05/2023
geenreactie

Deze week stopt in Sint-Truiden het onbeperkt gratis parkeren in parkeergarages Centrum en Gazo. Het proefproject rond gratis ondergronds parkeren wordt dus stopgezet. “De inkomsten van deze parkings zijn nodig voor het budget van de stad”, klinkt het. Tegen de zomer komt er een parkeergeleidingssysteem.

Het gratis ondergronds parkeren werd als proefproject ingevoerd door toenmalig waarnemend burgemeester Hilde Vautmans (Open Vld) om de handelaars na de covid-periode en in volle energiecrisis een boost te geven. Het project loopt op 31 mei af, maar zal niet worden verlengd. Tegenover de schuldenlast staan vandaag ook veel investeringen en elke vorm van inkomsten zijn daarom broodnodig. Voor beide parkings moet de stad op jaarbasis ruim 127.000 euro bijpassen aan Trupark. Op de 90 Shop & Go-parkeerplaatsen kan men blijvend de volledige week een uur gratis parkeren.

Vautmans, intussen weer schepen van Middenstand en Handel, stelt dat de handelaars en marktkramers nochtans lovend waren over het proefproject. “Maar het kost natuurlijk ook geld. We evalueren nu wat de kosten waren voor de stad en hoe we het gebruik nog kunnen optimaliseren. We willen ook verder nadenken om op andere plaatsen eventueel gratis parkeren voor één of twee uur toe te laten”, zegt ze. 

Maar volgens coalitiepartner N-VA miste het gratis parkeren in de Parking Centrum en Gazo zijn doel.  “Na zes maanden was het hoog tijd voor een grondige evaluatie”, zegt raadslid Jo François, tot vorige maand nog schepen van Lokale economie. Hij wordt daarin bijgetreden door Gunther Dauw, huidig schepen in die functie. “Het eerste gratis uur, blijft wel behouden. Uit de evaluatie is gebleken dat het opzet volledig de doelstelling voorbijschoot. Met de NMBS was afgesproken dat de Gazo Parking betalend werd van zodra de beide stationsparkings betalend werden. Tijdens dit proefproject was de Gazo-parking echter gratis en dan parkeerden pendelaars hun auto natuurlijk niet op de betalende stationsparkings. Daarbij werden de plaatsen van betalende huurders ingenomen in de Gazo-parking. Dit is tegen deontologische regels, die abonnees betaalden en hun plaatsen werden ingenomen door auto’s die niets betaalden.” 

Eenzelfde vaststelling deed N-VA in Parking Centrum. “De bezettingsgraad was zeer hoog, maar dat waren vooral auto’s van personeelsleden van de bestaande horeca en winkelzaken in het centrum. Dat was niet de bedoeling. Kortom: het gratis parkeren in de centrum parking is niet nuttig voor de consument, die geraakt er niet en de meeste plaatsen zijn bezet.”

Parkeergeleiding 

De stad is wel volop bezig met een beter parkeergeleidingssysteem. Dat systeem leidt bezoekers via dynamische borden naar de vier parkings Stayen, Gazo, Veemarkt en later ook parking Stadsrand. Die borden moeten tegen de zomer operationeel zijn. De leidingen liggen, de software is er, het is enkel wachten op enkele borden die nog moeten worden geleverd. “Parking Stadsrand wordt aangelegd op de Hasseltsesteenweg waarvan de twee rijvakken worden heringedeeld in (180) gratis langdurig parkeerplaatsen”, zegt Gijs Moors, directeur van het Agentschap Wegen en Verkeer. “Op termijn zal dan alle verkeer op de N722 daar, van en naar de N80, worden teruggebracht op een rijbaan. De stad Sint-Truiden zal er een parking aanleggen in overleg met onze diensten. Wij zullen er voor eind 2023 een aantal snelladers plaatsen voor elektrische wagens”, besluit Moors.   

Stad / Gemeente

Reageer op dit bericht

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.